Ditec® lackkorrigering

Vi lackerar dina skadade delar på bilen med den senaste tekniken och vår ambition är att du ska få tillbaka bilen senast nästkommande dag. Till skillnad från traditionell billackering försöker vi begränsa lackeringen till det skadade området.

Allmänt om lackskador och lackkorrigering

Bilens originallack är oftast den bästa och starkaste lacken och man bör sträva efter att behålla denna så långt det är möjligt. Mindre skador eller repor som bara är kosmetiska kan kanske poleras och lackbättras istället för att lackeras om. Oftast döljer man det mesta av skadan på detta sätt. En aspekt är att skadan måste skyddas mot fukt för att den inte ska börja rosta. Finns risk för detta bör delen lackeras om.

Bedömning av lackskadan

För att kunna göra en riktig bedömning av skadan och ge dig ett fast pris måste vi göra en visuell besiktning. Det är därför bra om du har möjlighet att köra förbi och visa upp lackskadan så vi kan se vad som behöver göras. Normalt tar en omlackering 1-2 dagar, lite beroende på vilka delar om är skadade. Vi hanterar även försäkringsärenden men det är inte alltid kostnaden överstiger självrisken och då behöver inte försäkringsbolaget blandas in.

Att tänka på vid lackkorrigering

Det som är viktigt att tänka på när en del på bilen ska lackeras om är att det alltid finns risk för nyansskillnader. Vissa nyanser är känsligare än andra och dessa vill man så långt det går undvika att måla kant i kant. Vid behov måste man då ta en meryta för att inte skillnaden ska bli synlig, dvs man tonar ut färgen på den närliggande panelen. Vi strävar dock alltid efter att hålla lackeringen så begränsad som möjligt.

En mindre buckla på bilen går oftast att ta bort med riktning av bucklor istället för lackkorrigering.